Det er alltid krevende å finne gode og virkningsfulle tiltak, men noen regler er klare:
- Alle tiltak må tilpasses og sees i lys av den utfordringen som foreligger.
- For at tiltaket skal lykkes, er det viktig å bygge et godt tillitsforhold til eleven.
- Alle tiltak må følges opp over en lang periode, gjerne et helt skoleår eller mer.
- Alle tiltak må jevnlig evalueres.
PPT kan være en god samarbeidspartner. Mange trenger oppfølging fra fagfolk for å unngå langvarige skadevirkningerSom rektor bør du sørge for at PPT rutinemessig blir varslet om alle mobbesaker. De kan og bør være en viktig støttespiller og samarbeidspartner i oppfølgingsarbeidet.
Tiltakene kan rettes mot dem som blir mobbet/krenket, mot dem som mobber/krenker, mot tilskuere, gruppe-/klassemiljøet og barnehage-/skolemiljøet.
- I de fleste tilfeller vil det være behov for å sette inn tiltak mot flere av gruppene. (Rettspraksis)
- Avgjørende å være bevisst på bruken av individtiltak og systemtiltak.
- Hvis flere tiltak, bør de være synergiske. Handler om å sette inn flere typer tiltak for å styrke hverandre og stoppe mobbing eller andre krenkelser:
- Serietiltak er flere tiltak som settes inn etter hverandre i en planlagt rekkefølge.
- Simultane tiltak er flere tiltak som settes inn samtidig for å stoppe mobbing og andre krenkelser.
Kombinasjoner av serietiltak og simultane tiltak
Tiltak digital mobbing:
- Kan være aktuelt med tiltak rettet mot;
- De som har mobbet andre digitalt
- Den/de som har blitt utsatt for digital mobbing
- Tilskuere, de som har «liket» etc.
- Klassemiljøet, foreldregruppen etc.
- Inndragelse av telefoner
- I håndteringen av digital mobbing kan tiltak for å øke en elevs digital dømmekraft være et nødvendig tiltak.
- Teknologisk kompetanse > digital dømmekraft
- Forebyggingen må ses i sammenheng med håndteringen.
- Det kan være nødvendig å gjenopprette klassemiljøet.
- Samarbeid med foreldrene bør ofte være en del av tiltakene
Følgende sider kan gi gode tips i arbeidet:
https://www.udir.no/nullmobbing/
https://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/mobbing/