Alle elever har rett til et godt og inkluderende skolemiljø. Med ”skolemiljø” mener vi de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel.
Dette er bestemmelser gitt i Opplæringslovens § 9a om elevenes skolemiljø.
Paragraf 9a pålegger aktiv, positiv medvirkning av alle parter i skolemiljøet: elever, foreldre, lærere, skolens ledelse og skoleeier. Skolefritidsordningen er sidestilt med skolen i opplæringsloven kapittel 9, og alle skolens plikter, planer og rutiner gjelder også skolens SFO.
Oppvekst i Kongsberg kommune sørger for at alle skoler har en plan som viser hvordan skolen jobber for å styrke et positivt skolemiljø og hindrer mobbing. I tillegg skal nettverk mellom barnehage og skole, barneskole og ungdomsskole, og ungdomsskole og videregående, hindre utvikling av negativ atferd og styrke elevenes rett til et positivt skolemiljø.
Alle skoler i Kongsberg kommune skal iverksette følgende forebyggende aktiviteter i løpet av året:
Alle ansatte ved skolene er pålagt AKTIVITETSPLIKT.
Aktivitetsplikten består av fem delplikter:
Buskerud fylke har eget mobbeombud:
http://www.bfk.no/Tjenesteomrade/Utdanning/Ombud/Mobbeombud/
Mobbeombudet har blant annet som oppgave å:
For Kongsberg kommune er det viktig at alle skolene i Kongsberg følger opp handlingsplikten i Opplæringslovens § 9a – 3 andre ledd:
Opplæringsloven § 9a–3 andre ledd
Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.
Bestemmelsen presiserer og supplerer kravet i opplæringsloven § 1–2 siste ledd og skolens og personalets alminnelige omsorgsplikt for barn i skolen.
I følge kommunens delegasjonsreglement er ansvar for håndtering av Opplæringslovens §9a tillagt den enkelte skole ved rektor.