Lærerne har en viktig rolle i å forebygge mobbing og bidra til et positivt skolemiljø. I følge handlingsplikten (Opplæringslovens § 9a – 3 andre ledd) har også lærere plikt til å varsle rektor ved mistanke om mobbing.
Som lærer kan du gjøre følgende for å bidra til et positivt skolemiljø:
Inspeksjoner
Mesteparten av mobbingen skjer der det ikke er tilsyn eller voksne tilstede. Gode inspeksjonsrutiner er derfor svært viktig, og lærere i inspeksjon skal være synlige. Det må være inspeksjon der elevene er! Dette er en hovedsakelig faktor for forebygging av krenkende atferd. Elever kan tegne kart over skolegården, elevene kan selv peke ut hvor det forekommer krenkende atferd og mobbing. Voksne må være der elevene er, der det er mulig å gjemme seg bort, der elevene flokker seg, og gripe inn med en gang det skjer noe. Det er forbudt å gå forbi barn som har det vanskelig…
Linker om inspeksjon:
Ta grep. Om inspeksjon i friminuttene. PPT for Ytre Nordmøre, en pdf til inspirasjon:https://pptytrenordmore.files.wordpress.com/2013/05/ta-grep-om-inspeksjon-i-friminuttene-4.pdf
Hver skole bør ha en egen, svært grundig inspeksjonsplan.
Navn og lister med ansvar, turnus
Skoleleder anbefales ta del i denne turnusen, og iblant være ute blant elevene og se på elev- og samspillskulturen.
Alle lærere må følge handlingsplikten og varsle rektor ved mistanke om mobbing.
En hver klagesak på det psykososiale miljøet må dokumenteres. Med dokumentasjon menes logg på hendelsesforløp, oppfølgingsplan, telefonsamtaler med foreldre, møtereferater m.m. Dokumentasjonen oppbevares alltid i mappa til den som opplever krenkelser eller mobbing. Ved påvist mobbing skal det også ligge kopier av dokumentasjon i mobberens mappe.
Bruk skjemaet for varsling og send det til rektor med kopi til kontaktlærern.
Mal for varsling
Følg opp elevene, starte undersøkelse på klassenivå
Bruk skjema for varsling av foreldre.
Lærer avklarer med rektor hvem som følger opp varslingen
Innkalle berørte parter til møte snarest mulig.
Skrive referat med forslag til tiltak og evt enkeltvedtak og sende referatet til berørte parter
Iverksette tiltak og eventuelle enkeltvedtak.
Innkalle til – og gjennomføre oppsummerings- og evalueringsmøte
Dokumentasjon i saken legges i kommunens sak- og arkivsystem og i elevmappen.