Hovedmeny
Målgrupper

Gamlegrendsåsen skole

Forebyggende arbeid ved Gamlegrendåsen skole

Det er det daglige arbeidet med å skape et godt lærings- og skolemiljø som utgjør det viktigste arbeidet i kampen mot mobbing. På Gamlegrendåsen skole jobber vi målrettet og systematisk for å sikre et trygt og mobbefritt læringsmiljø.

Skolens ordensreglement og tilsynsregler

Skolen har utarbeidet et felles sett med regler som barn og voksne må følge. Reglene tar for seg det vi har lov til og ikke har lov til på skolens inne – og uteområder. Alle voksne har et ansvar for å følge med og gripe inn når regler brytes. Ordensreglementet omfatter også konsekvenser for regelbrudd

Klasseledelse

Klasseledelse er avgjørende for et godt læringsmiljø. God klasseledelse innebærer at læreren framstår som en tydelig og støttende voksenperson som skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen.  Læreren er engasjert og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret og bestemmer. Gamlegrendåsen skole har et kontinuerlig fokus på klasseledelse.

Utetjeneste / tilsyn

Lærere og barneveiledere har tilsyn når elevene er ute og har friminutt.

De voksnes tilstedeværelse fremmer et trygt og godt utemiljø.  Alle som har tilsyn ute bruker refleksvest for å være mer synlige.

Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen gjennomføres hver høst for alle elever på 5.-7. klassetrinn. Undersøkelsen er en av Utdanningsdirektoratets kartlegginger av læringsmiljøet på skolen.

Trivselsundersøkelsen

Skolen gjennomfører trivselsundersøkelse for alle elever hver høst. Undersøkelsen er skolens egen undersøkelse, som kartlegger læringsmiljøet med fokus på mobbing og plaging.

Elevsamtaler

Lærerne har jevnlige samtaler med elevene der læringsmiljøet er et viktig punkt.

SFO har også samtaler med elevene om trivsel.

Utviklingssamtaler

Formell underveisvurdering på Gamlegrendåsen skole skjer gjennom utviklingssamtaler med foresatte to ganger i året. EIevene er med foreldrene på den ene av utviklingssamtalene

Sosialfaglig team

Skolens sosialfaglige team består av en barneveileder og to lærere.

Sosialfaglig team jobber for å bedre det psykososiale miljøet ved skolen og er en hjelp for lærerne i dette arbeidet. Teamet jobber forebyggende, med strakstiltak, langsiktige tiltak og kompetanseheving for elever og voksne.

Skolemegling

Skolemegling er et systemtiltak som omfatter hele skolen. Det er 7.klasseelever som er meglere. De får opplæring og kurs i det å være skolemeglere.

I tillegg får alle klassene på 3. trinn opplæring i konflikthåndtering, samarbeid og kommunikasjon.

Hensikten med skolemegling er at alle elever skal lære å håndtere sine egne konflikter på en konstruktiv måte. I praksis vil det si at elever som er involvert i en konflikt, møtes til megling sammen med to elevmeglere som leder prosessen. Mobbesaker megles ikke.

Kulturverter

Kulturverter er elever som har viktige oppgaver når skolen får besøk av personer fra Den Kulturelle skolesekken og i forbindelse med andre representasjonsoppgaver ved skolen. De representerer skolen overfor utøverne og gjester. I tillegg skal kulturvertene bidra til å skape en positiv ramme rundt arrangementene og oppgavene de blir tildelt.

Kulturvertene er gode rollemodeller, og ordningen bidrar til elevmedvirkning.

Trivselsledere

Med Trivselsprogrammet legger trivselsledere fra 4.-10. trinn til rette for økt aktivitet i storefriminuttene. Alle elever skal få delta på aktivitetene.

Trivselsprogrammets mål er å:

  • fremme variert lek/aktivitet i storefriminuttene
  • legge til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner
  • redusere konflikter blant elever
  • fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt

Elevråd

Elevrådet har jevnlige rådsmøter gjennom hele skoleåret. Hver høst velges to representanter og to vararepresentanter fra hver klasse. Elevrådet ledes av en elevrådskontakt (lærer). Elevrådet kan ta opp alle saker som gjelder læringsmiljøet ved skolen.

Fadderordning

6.trinn er faddere for elevene på 1.trinn. De ønsker skolestarterne velkommen og trinnene gjør ulike aktiviteter sammen. For skolestarterne er det en trygghet å kjenne noen større elever på skolen, og ordningen gir 6.trinns elevene et viktig ansvar.

Fadderne følger opp fadderbarna også på 2. trinn.

Skolens fellesarrangementer.

Skolen har flere fellesarrangementer igjennom skoleåret. Arrangementene styrker fellesopplevelsen og samholdet på skolen.

Manifest mot mobbing

På Gamlegrendåsen skole markerer vi hvert år regjeringens kampanje «Manifest mot mobbing». Det arrangeres samling i gymsalen der elevrådet har ansvaret. FAU deltar for å tydeliggjøre foreldrenes betydning i antimobbearbeidet.