Alle de voksne ved skolen har fokus på å skape gode relasjoner mellom elevene.
Viktige elementer i dette er:
- God klasseledelse som bidrar til å bygge et positivt og støttende læringsmiljø.
- Aktiv bruk av læringspartnere slik at alle elevene i klassen blir godt kjent med hverandre og lærer å samarbeide.
- Faglige og sosiale aktiviteter på tvers av klasser.
- Faste inspeksjonsrutiner
- Oppfølging av elever som opplever krenkende adferd eller mobbing.
- Oppfølging og veiledning av elever som har problemer med det sosiale samspillet.
Elevene er også aktive i arbeidet med et positivt skolemiljø.
Viktige elementer i dette er:
- Faddere og fadderbarn møtes ca en gang i måneden.
- Elevrådet tar opp temaet et positivt skolemiljø med jevne mellomrom.
- Ved felles aktiviteter er elevene aktive i å beskrive ansvaret de har for at alle skal ha en positiv opplevelse ved slike arrangementer.
Foresatte er også aktive i arbeidet om et positivt skolemiljø.
Viktige elementer i dette er:
- FAU tar opp et positivt skolemiljø og status vedrørende mobbing på alle FAU møter. Rektor orienterer.
- Klassekontaktene arrangerer to aktiviteter for klassene årlig.
- Foreldrene og skolen er enig om en inkluderende bursdagspolitikk.
- Foreldrene er flinke til å møte opp ved arrangementer som skolen og FAU står for.