Hovedmeny
Målgrupper

Kongsgårdmoen skole

 

 

 

Kongsgårdmoen skole og SFO – Hele barnet – hele dagen

Et helhetlig læringsmiljø mellom: skole – SFO – hjem og nærmiljø:

Den nysgjerrige eleven skal stimuleres til kreativitet og nyskaping
Den trygge eleven skal veiledes til selvrespekt og god samhandling med andre
Den aktive eleven skal oppleve aktivitet og lek i et inspirerende og utfordrende miljø
Den lærende eleven skal utvikle gode grunnleggende ferdigheter

Kongsgårdmoen skole og SFO driver et systematisk arbeid for å forebygge mobbing og krenkelser i skolen gjennom fokus på følgende områder:

– Utarbeidede og gode inspeksjonsrutiner med soneinspeksjon, forsterket inspeksjon for å forebygge mobbing/krenkelser og veiledning av elever i sosialt samspill.

– Alle elever underskriver en kontrakt mot mobbing

– Skolen har en klar strategi for håndtering av mobbing når det oppstår gjennom god klasseledelse, med fokus på relasjoner, struktur, klima og normer. Elevsamtaler fortløpende gjennom hele skoleåret, aldersblandede aktiviteter gjennom hele skoleåret og Skolepatrulje (7. trinn)

 

Smart oppvekst- Smart oppvekst: Som en del av vårt forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser, starter skolen 2017 – 2018 med verktøyet Smart oppvekst. Smart oppvekst er et verktøy som hjelper oss å møte barn og unge med en felles grunnholdning som ser barn og unges styrker.

Smart oppvekstmetodikken bygger på fire trinn, men flere av trinnene kan foregå parallelt.

  1. Få et felles språk om styrker. Lese Smart oppvekst bøkene og samtale om hvilke styrker de forskjellige personene brukte i konkrete situasjoner.
  2. Identifisere egne styrker knyttet opp mot konkrete handlinger.
  3. Lage en kultur der man spiller hverandre gode, identifiserer styrker hos hverandre.
  4. Bruke sine styrker på nye områder.

Trivselsledere – Trivselslederprogrammet (TL): Med Trivselslederprogrammet legger trivselslederne, utvalgte elever fra 4. – 6. trinn, til rette for økt aktivitet i storefriminuttene. Trivselslederprogrammet er en del av skolens strategi for å redusere mobbing og høyne trivselen. Trivselslederne får opplæring på kommunale leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselslederprogrammet. Her gjennomgås et utvalg populære leker og aktiviteter. Trivselslederne får tips om hvordan de skal lede aktivitet og et foredrag om det å være inkluderende, vennlig og respektfull.

Trivselsprogrammets mål er å:

  • Fremme økt og mer variert lek/aktivitet i storefriminuttene
  • Legge til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner
  • Redusere konflikter blant elever
  • Fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt

Skolepatruljen: Det er elevene på 7. trinn som utgjør skolepatruljen ved Kongsgårdmoen skole. Elevene får ulike oppdrag som gir dem ansvar, samtidig som de hjelper yngre elever. Det gjør at de største elevene ved skolen viser seg i skolemiljøet på en positiv måte.