Hovedmeny
Målgrupper

Madsebakken skole

Positivt skolemiljø på Madsebakken skole og SFO

Madsebakken skole og SFO driver et systematisk arbeid for å forebygge mobbing og krenkelser i skolegården gjennom fokus på følgende områder:

• Utvikle skolens kompetanse i håndtering av krenkelser/digitale krenkelser og nettvett
• Ha et forsvarlig tilsyn
• Lage gode inspeksjonsrutiner/planer
• Etablere et ordensreglement for skolen i tråd med nasjonale forskrifter og Kongsberg kommunes føringer
• Ledelsen besøker alle trinn og snakker om retten til et godt læringsmiljø
• Delta i manifest mot mobbing
• Trivselsprogrammet – høy inkluderende aktivitet i friminuttene
• Fadderordning
• Elevmedvirkning gjennom elevråd, klassemøter og skolemiljøutvalg
• Smart oppvekst for å trene elevene i felleskapsferdigheter og styrker (Oppstart våren 2016)
• Bruke STOPP-regelen
• Ha en klar strategi for håndtering av mobbing når det oppstår
• Gjennomføre og evaluerer skolens årlige trivselsundersøkelser og
elevundersøkelsen for 5.-7. trinn med fokus på å  forbedre skolens læringsmiljø
• Bevisstgjørende elevsamtaler fortløpende gjennom hele skoleåret

SMART oppvekst
Skolen bruker verktøyet SMART oppvekst som en del av det daglige arbeidet med å forebygge mobbing og krenkelser. SMART oppvekst har fokus på hvordan man kan bygge inkluderende fellesskap og positive selvbilder gjennom å gi barn tilgang på et språk om styrker. Verdisettet og kompasskursen vi hele tida ønsker å styre etter må være SMART.
S – styrkefokus
M – medvirkning
A – anerkjennelse
R – relasjoner
T – trening
S- Styrkefokus. Fokus på personlige styrker skaper engasjement og gode relasjoner. Når vi vet at språk skaper virkelighet blir det avgjørende om vi leiter etter feil og mangler eller styrker hos hverandre. Det er mange sannheter om deg og meg, og det vi holder mest fokus på får vi mer av. Det å holde fokus på suksesser og suksessfaktorer gir mye bedre resultater enn et problemfokus, men problemer og vanskeligheter skal også anerkjennes og bearbeides.

M – medvirkning skaper engasjement og indre motivasjon. Gode velmente råd kan ofte falle på steingrunn eller fører til opposisjon, mens gode spørsmål kan føre til refleksjon og veloverveide avgjørelser. Alle stemmer er like mye verdt. Hvis man i en forsamling stiller spørsmål direkte i plenum er det noen få som tenker raskt og tør å hevde sin mening. Skal vi få alle stemmer i tale er en god metode å la hver og en få tenke litt selv, snakke med en eller flere før det samtales i plenum. På denne måten vil man også aktivere mange flere og ofte komme fram til mye bedre løsninger.

A – anerkjennelse. ALLE må oppleve å bli sett på med positive øyne og bli fortalt med ord og kroppsspråk at man er verdifull. Dette er mikroferdigheter som kan skape oppadgående eller nedadgående spiraler i relasjonen og i den andres liv.
Uenighet og ulik forståelse er kilde til framgang og refleksjon. Ved å prøve å være gjest i den andres tanker og prøve å forstå hvordan verden ser ut herfra vil man også kunne oppnå anerkjennelse og gode relasjoner også i slike situasjoner.

R – relasjoner. Smart handler om å sette relasjoner i sentrum. Når mennesker er sammen oppstår relasjoner. Hvis ikke det relasjonelle blir styrt på en slik måte at alle opplever inkludering vil det relasjonelle spillet føre til dannelse av klikker. Det betyr at noen er innenfor, mens andre faller utenfor. Det relasjonelle må styres på en slik måte at alle opplever sosial støtte, deltagelse og at sterke nettverk bygges.

T – trening. Skal man klare å styre etter denne kompasskursen må man trene jevnt og trutt. Det er mange ting i samfunnet og i oss selv som drar oss i en annen retning. Det er som med fysisk trening, det holder ikke å trene hardt i et halvt år og så si at nå kan jeg holde opp et halvt år. Trening er ferskvare. En viktig del av treninga er også det å gjøre feil og lære av disse. Her ligger det også svært mye læring. Men størst suksess gir jakten på suksesser.
Gjennom skoleåret jobber alle elvene på Madsebakken skole med 20 karakteregenskaper som de trener på.
I tillegg har vi en fokusegenskap for hver av de seks periodene vi har delt skoleåret inn i.

Hjem

madsbakken

Trivselsprogrammet
Madsebakken skole deltar i Trivselsprogrammet. Med Trivselslederprogrammet legger trivselslederne, utvalgte elever fra 4. – 7. trinn, til rette for økt aktivitet i storefriminuttene. Trivselslederprogrammet er en del av skolens strategi for å redusere mobbing og høyne trivselen. Trivselslederne får opplæring på kommunale leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselslederprogrammet. Her gjennomgås et utvalg populære leker og aktiviteter. Trivselslederne får tips om hvordan de skal lede aktivitet og et foredrag om det å være inkluderende, vennlig og respektfull.
Trivselsprogrammets mål er å:
● Gi økt trivsel
● Gi økt og mer variert aktivitet i friminuttene
● Gi økt og mer variert aktivitet i undervisningen
● Bygge vennskap
● Forebygge konflikter og mobbing
● Fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt
http://www.trivselsleder.no/no/HJEM/