Hovedmeny
Målgrupper

Raumyr skole

 

Positivt skolemiljø tiltak:
Fadderordning 1.tr – 6.tr. og 2.tr – 7.tr.
Elevmekling
Aktivt elevråd
(To ganger i året møtes alle ansatte og et av fokusområdene da er analyse av resultater som er relevante for oss på Elevundersøkelsen og trivselsundersøkelsen. Evaluering av tiltak og arbeidet med det positive skolemiljøet på Raumyr. )
Arbeid kontinuerlig med læringsmiljøet i klassene og på trinnene.
Overgangsmøter barnehage – barneskole og barneskolen – ungdomsskole. Vi har egen plan for begge overganger. De nye 1. klassingene inviteres til seks besøk før førskoledag i juni.
Fagmøter på tvers med ungdomsskolen og de tilhørende barneskolene, og ansatte i tilhørende barnehager og 1. klasselærere. Dette for å sikre et helhetlig skoletilbud.

Ansatte på Raumyr skal:
Arbeide systematisk hele året for å skape og opprettholde et positivt skolemiljø.
Arbeide for å skape gode relasjoner til alle elevene på skolen, ved å være trygge og tydelige voksne for elevene.
Arbeide for å skape og opprettholde en god og åpen kommunikasjon med de foresatte.
Være gode forbilder for elevene.
Være godt kjent med inspeksjonsrutinene, være synlige og aktive voksne ute slik at alle elever kan føle seg trygge.
Følge opp og være lojale til de regler som gjelder. Slik at elevene opplever at alle de voksne i stor grad reagerer likt og følger opp uønsket adferd.
Vise alle elever respekt og ta kontakt med elevene på en slik måte at de ikke føler seg krenket.

Alle lærerne på Raumyr:
Utøver god klasseledelse, som skaper et positivt og trygt læringsmiljø som fremmer læring og sosialkompetanse hos elevene.
Bruker læringspartner aktivt slik at alle elevene i klassen blir godt kjent med hverandre og kan samarbeide med alle.
Har et felles ansvar for alle elevene på Raumyr.
Følger opp elever som opplever krenkende adferd og/eller mobbing.
Følger opp elever som har problemer med det sosiale samspillet.
Følger opp og jobber i klassene med resultatene fra Elevundersøkelsen og Trivselsundersøkelsen.

Ledelsen på Raumyr:
Skal legge til rette for, og sette av tid til det systematiske arbeidet for å opprettholde og videreutvikle et positivt skolemiljlø, som fremmer læring og sosialkompetanse.
Være støttespiller for lærere og andre ansatte.
Være godt kjent med hva som skjer på skolen, i skoletid og SFO-tid.
Være synlige i friminutt.
Følger opp og legger til rette for analysearbeid og tiltaksplan i fht. resultatene på Elevundersøkelsen (5.-7.) og trivselsundersøkelsen (1.-4.)

Elevene på Raumyr:
Skal være godt kjent med ordensreglementet og tilsynsreglene, og med “nulltoleranse”-begrepet. De skal være kjent med konsekvenser ved brudd på reglene.
Oppfordres til å ta i bruk elevmekling der det er mindre konflikter, som ikke kan kalles mobbing eller alvorlig krenkende adferd.
Oppfordres til å bruke elevrådet aktivt i saker som handler om hvordan vi vil ha det på Raumyr.
Er alle forbilder for hverandre.

Foreldre på Raumyr:
Skal være gjort kjent med ordensreglementet og tilsynsreglene, og konsekvensene ved brudd på disse.
Foreldrene er forbilder for barn og unge og spiller en viktig rolle i arbeidet med positivt skolemiljø.

Til slutt:
For at skolen skal være et trygt og godt sted for alle våre elever er det viktig at vi har et godt samarbeid med FAU og foreldrene generelt. Vi oppfordrer dere til å ta kontakt med skolen dersom dere har innspill til arbeidet med positivt skolemiljø.