Hovedmeny
Målgrupper

Skavanger skole

I tillegg bruker skolen følgende tiltak gjennom året for å sikre et positivt læingsmiljø:

– Trivselsvenner – elever på tvers av trinn starter aktiviteter i friminuttene
– MOT-TLK timer for 5.-7.klasse på tvers av trinn
– Uteskole for 1.-4. klasse
– Syngende skole
– Storsamlinger for hele skolen hvor elever på tvers av to trinn gjennomfører samlingen med
underholdning, sang og dans
– Dino-disko (FAU)-5.-7.klasse
– Samarbeid med barnehagene i skolekretsen

Positiv læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er viktig for elevenes faglige mestring. Skavanger skole skal skape en læringsarena der elevene skal føle mestring og oppleve at det er kult å være flink. Skolen (undervisning og SFO) skal ha elever som er tolerante og åpne for ulikheter, og som er gode skolevenner. Elevene skal oppleve skolen som en god og trygg plass å være på. Skolen skal skape en delingskultur som gjør at man lærer av hverandre. Skolen skal legge til rette for et trygt, spennende og kreativt ute- og inneområde, og gi barna positive, konkrete erfaringer med oppgaver de vil møte i hverdagen.
Læringskultur
Holdninger til læring skapes gjennom en positiv læringskultur. En positiv læringskultur preges av at vi har respekt for hverandre og har aksept for forskjellighet. Dette fremmer skolen ved god klasseledelse der aktiviteter i timene legger opp til at alle må bidra, og aktivitetene bygger opp under nysgjerrighet og undring.

Elevadferd
Adferdsregulering er knyttet til hvordan vi aktivt jobber med og rundt elevadferd som bryter med gitte normer og forventninger. Det å jobbe med sosiale ferdigheter og sosial kompetanse gir mulighet for elevene til å lære i samarbeid med andre. Modellering og veiledning i relasjoner mellom elevene, vet vi gir størst effekt. Sosial kompetanse handler om å etablere kontakt med, opprette og holde på vennskap. Alle elever skal ha et elevmiljø som oppleves trygt og sikkert. At elever kjenner skolens ordensreglement, og at de er med på utvikle de regler og forventninger skolen har, jobber vi mye med.
Positive forventninger
På Skavanger skole har vi kollektive forventninger til positiv adferd. Få og klare regler som er formulert som positive forventninger til hva elevene skal mestre, er sentralt. Disse reglene er utgangspunkt for å opparbeide et godt læringsmiljø på skolen. Det har vært viktig å definere forventninger knyttet til faste situasjoner i løpet av dagen slik at lærere og barneveildere som jobber med elevene, kan ha en felles holdning til adferdsbrudd. Dette bidrar til trygge rammer for elevene.

Et godt læringsmiljø er en rettighet og en forutsetning for god læring. Mobbing er derfor noe som ikke skal tolereres. Det er viktig at skolen jobber aktivt med å forebygge og avdekke mobbing. En proaktiv holdning og klare retningslinjer for håndtering, virker forebyggende og er grunnlaget for å ivareta et godt elevmiljø.

Fravær
Fravær har en negativ effekt på elevens læring og etablering av sosiale relasjoner. Elever som er lenge borte fra skolen, kan miste mye læring både faglig, sosialt og emosjonelt. Konsekvensene kan bli store. Skolen har klare regler knyttet til fravær. Lite fravær fører til større stabilitet i elevgruppen, noe som gir tryggere rammer og bedret elevmiljø for den enkelte elev. Skolen anbefaler ikke å ta elever ut av undervisning om det ikke er helt særskilte grunner for det.

Skolens oppfølging:

– Godt samhold voksne og barn, der voksne bygger relasjoner og ser på seg selv som forbilder for elevene.
– Ha trygge voksne som fremstår som klare ledere.
– Ha gode rutiner i forhold til å følge opp elever i friminutt og utetid.
– Bruke skolens regelverk og forventninger aktivt i sitt daglige arbeid.
– Bruk av sosiale ferdighetsgrupper (magisk gruppe og tegnefortelling) for å gi elever som strever med sosial  mestring et grunnlag for å føle seg inkludert og akseptert.
– Bruke uteskole som en aktiv del av elevenes læring.
– Bruk av mål-time og «utfordringsuker» for å øke elevens læring og følelse av mestring.
– Bruk av leksehjelp for 3.-7. klasse.
– Lekseveiledning for elever og foresatte på 1.trinn.
– Bruk av «Slik vil vi ha det i klassen» for å sikre en lik håndtering av situasjoner i klassen.
– Følge opp elever og foresatte som opplever krenkende adferd, mistrivsel eller mobbing, og følge skolens og  kommunes handlingsplan i forhold til § 9a.
– Delta i Den kulturelle skolesekken, Naturskolen og Den syngende skole for å få
fellesopplevelser og styrke samholdet.
– Gjennomføre miljødager og teknologidager og delta på energikamp (7.trinn)..
– Bruke alternative læringsarenaer når det er behov.
– Tett oppfølging av fravær.
– Klassemøter.
– Gutte-og jentemøter i klassene.
– Barnemøter på SFO.

Leders ansvar
Støtte og veilede i saker som omhandler elevenes læringsmiljø og trivsel. Ha et overordnet ansvar for kontakt med samarbeidspartnere utenfor skolen. Bidra til å se muligheter og legge til rette for utvikling og samarbeid både internt og eksternt. Leder skal sørge for at kompetansen til de voksne brukes på riktig sted, slik at skolen kan dra nytte av den.

Lærers ansvar
Etterse at elevens faglige og sosiale progresjon står til forventningene. Påse at elevene har det bra og melde fra til leder om det er elever som ikke opplever et godt læringsmiljø. Samarbeide om klasseledelse og elevens læring i et videre perspektiv enn bare i «eget» klasserom. Bidra til at Skavanger skole fremstår som en helhet med felles ansvar for elevens progresjon faglig og sosialt fra 1.-7. klasse.
Være fleksibel og se løsninger for sambruk og utvikling. Bidra til at SFO kan bygge videre på tema og fagstoff. Være seg bevisst SFO som en læringsarena.

Barneveileders ansvar
Være engasjerte, se muligheter og ta initiativ. Aktivt innhente ideer fra undervisning som kan støtte opp om barnets utvikling i SFO. Kjenne til og håndheve klassestandarder og skolens reglement. Bidra til at Skavanger skole fremstår som en helhet og ivareta «Hele barnet – hele dagen» gjennom både undervisning- og SFO-tid. Gi elevene et variert tilbud, og sikre et godt læringsmiljø.