Hovedmeny
Målgrupper

Wennersborg skole

 

 

ARBEID FOR ET POSITIVT SKOLEMILJØ – WENNERSBORG SKOLE

 Wennersborg skole
et godt sted å være, et godt sted å lære – kunnskap for livet. 

 Wennersborg skole er en barneskole som for tiden har ca. 240 elever, 27 pedagoger, 1 vernepleier og 9 assistenter som jobber både i skolen og på SFO. Vi har et stort innslag av ulike nasjonaliteter representert blant elevene på vår skole, noe som gjenspeiles i et tolerant og raust miljø der vi verdsetter at vi er forskjellige. Miljøet er inkluderende og preget av trygghet, mestring og trivsel. Wennersborg skole har som mål å ruste barna for fremtiden – faglig og sosialt. Vi jobber tett sammen i hverdagen, og har tro på at fellesskap og samarbeid gjør oss bedre. Vi jobber gjennom hele året for et trygt og positivt skolemiljø.

 

Strategier for forebyggende og holdningsskapende arbeid for positivt skolemiljø:

  • Tydelig og involvert skoleledelse
  • Fokus på god klasseledelse med vekt på å bygge gode relasjoner mellomlærer-elev, lærer-klasse, elev-elev, lærer-foresatt.
  • Legge til rette for god elev- og foreldremedvirkning og et godt skole-hjem samarbeid

 

Dette kjennetegner elevene:

  • Vi er aktive, gjør vårt beste for å lære – og setter oss mål.
  • Vi synes det er spennende og morsomt å lære.
  • Vi hører på de voksne og følger skolens regler.
  • Vi føler oss trygge og trives på skolen.
  • Vi føler oss sett og hørt av de voksne på skolen.
  • En Wennersborg-elev er en god venn.

 

Som ansatt jobber vi for og strekker oss mot:

  • Å være gode rollemodeller, godt kvalifiserte og kunnskapsrike voksne.
  • Å undervise på en variert måte, tilpasset den enkelte elev – faglig og sosialt.
  • Å se og ta hver enkelt elev på alvor, vise omsorg og respekt og gi dem tro på seg selv.
  • Å være tydelige og forutsigbare voksne som har en felles holdning til grensesetting
    og regler.
  • Å fremme et læringsmiljø preget av ro, orden og struktur i samspill med gled
    og humor.
  • Å være profesjonelle samarbeidspartnere som deler på kunnskap, utfordrer og
    støtter hverandre.
  • Å møte foreldrene med åpenhet og respekt.

Som forelder jobber vi for og strekker oss mot:

  • Å formidle positive holdninger til læring og følge opp barnas skolearbeid.
  • Å snakke pent om skolen og bidra til et godt samarbeid.
  • Å ta raskt kontakt med skolen dersom det er noe det må gripes fatt i.
  • Å ta skolens råd og regler på alvor.
  • Å bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø der ingen holdes utenfor.
  • Å følge opp trinnets sosiale plan og gjøre oss kjent med andre foreldre og
    elever på trinnet.

 

Som ledelse jobber vi for og strekker oss mot:

  • Å drifte og utvikle organisasjonen Wennersborg til en god skole.
  • Å legge til rette for et godt lærings- og arbeidsmiljø.
  • Å møte barn, foreldre, ansatte og andre samarbeidspartnere på en vennlig
    og profesjonell måte.
  • Å være blant elevene og lære dem å kjenne for å oppnå god kontakt.
  • Å være tydelige, kompetente og motiverende ledere.
  • Å drive godt utviklingsarbeid, legge til rette for kompetanseheving, og
    stille krav.
  • Å være lyttende, støttende og åpne for nye tanker og innspill.

 

For å sikre kontinuitet i tiltak for å forebygge og avdekke mobbing settes faste tiltak på skolen inn i en kalender over skoleåret:

 

Hva Når Ansvar
God skolestart

Følge rutiner for god skolestart for 1.trinn, 2.-7.trinn og nye elever som begynner i løpet av skoleåret.

Hele året Ledelsen og lærere
Regler og forventninger

Gjennomgang av skole- og klasseregler.

Gjennomgå forventninger til positiv atferd på skolens ulike arenaer.

Ved skolestart Ledelsen for personalet.
Kontaktlærer for elevene.
Plan for positivt skolemiljø

Gjennomgås og gjøres kjent for elever og foresatte.

Ved skolestart Kontaktlærer
Inspeksjon/tilsyn

Gjennomgang av inspeksjonsrutinene. Kartlegging av mobbeområder ute og inne. Kartlegging av elever som trenger spesiell oppfølging i friminuttene.

Ved skolestart Ledelsen

Personalet Elevrådet

TL-programmet
Aktivitetsleder legger til rette for positiv aktivitet i friminutt ved å benytte elever som trivselsledere.
Hele året Aktivitetsleder
Elevundersøkelser

Elevundersøkelse for 5.-7.trinn og trivselsundersøkelse for 1.-4.trinn. Oppfølging av resultatene.

Høst Kontaktlærer

Ledelsen

Elevråd
Aktivt elevråd i skolemiljøarbeidet.
Hele året Kontaktlærer

i Elevrådet

Klassemøter

Klassemøter avholdes regelmessig.

Hele året Kontaktlærer
Sosial kompetanse

Hvert trinn har mål for sosial kompetanse.

Hele året Personalet
Fadderordning/aktiviteter

Elever i 6.klasse er faddere for 1.klasse.

Hele året Kontaktlærere på 1.og 6.trinn
Trivselsfremmende tiltak

Årshjulet/halvårsplanen vår skal inneholde trivselsfremmende sosiale aktiviteter og samlinger.

Hele året Plangruppa/ elevrådet
Elevsamtaler

Elevsamtaler mellom lærer og enkeltelev med spørsmål om trivsel og trygghet gjennomføres minst en gang i halvåret. Loggbok kan også brukes.

Hele året Kontaktlærer
Ansvarsområder på de ulike trinn

Ansvar for fellessamlinger og ulike oppgaver gjennom året som å dele ut melk, tømme plastavfall, TL-ledere, minibibliotekarer, kulturverter, besøksdager for skolestartere, faddere, pynte juletreet m.m.

Hele året Lærere

Elever

Foreldresamarbeid

Elevmiljøet skal være tema på foreldremøter.
Sosialt årshjul for klassen – foreldregrupper.
Trivsel skal være tema på alle utviklingssamtaler.
Samarbeidsorganer som FAU, SU og SMU.

Høst og vår Kontaktlærer/

klassekontakt

Foresatte

Kontaktlærer

Rektor/foresatte

Overganger

Følge planen for gode overganger mellom barnehage – barneskole og barneskole – ungdomsskole.

Vår Ledelsen

Kontaktlærere

 

Miljøskapende tiltak og fellesarrangement gjennom året:

August       God start – fokus på trivsel

Gjennomgang av forventninger og regler

Valg av elevråd

 
September       Kampanjeuke mot mobbing

Fellessamling med fokus på vennskap

Aldersblanda aktiviteter

Høsttur for hele skolen

Foreldremøter

Oktober       FN-samling og Unicef-runden

Leirskole 7.trinn

Utviklingssamtaler

November       Teknologiuka og BlimE-dansen

Elevundersøkelsen og Trivselsundersøkelse

Trivselstiltak ved elevrådet

Desember       Adventsamlinger og Juleverksted

Julegudstjeneste m/alternativt opplegg

Trivselstiltak ved elevrådet

Juleavslutninger

Januar       God start på vårhalvåret
Februar       Vinteraktivitetsdag

Foreldremøter

Mars       Trivselstiltak ved elevrådet
April       Utviklingssamtaler
Mai       Vårsamling

Øving til 17.mai

Trivselstiltak ved elevrådet

Rusken-aksjon

Tinestafett og Kongsgårdmoen-stafett

Juni       Idrettsdag og Fotballcup

Foreldremøte for neste års 1.trinn

Besøksdag kommende 1.trinn

Fellessamling med fokus på 7.trinn

Sommeravslutninger

Hele året       Elevsamtaler

Underveisvurdering faglig og sosialt

Trivselslederprogrammet

Aktivt elevråd

Fysfos – voksenstyrt fysisk aktivitet

Fadderaktiviteter mellom 1. og 6.trinn

Naturskolen

Den kulturelle skolesekken og Sølvtråden

Temadager/uker

Foreldregrupper – sosiale samlinger for klassen gjennom året utenom skoletida

Klassemiljøarbeid og nettvett

 

 

Til slutt:

Vi ønsker at Wennersborg skole skal ha et skolemiljø som oppleves positivt av både elever, foresatte og skolens personale. For at elevene skal få sin læring i et utviklende, godt og trygt skolemiljø er det avgjørende at skolen har et godt samarbeid med FAU og foreldrene generelt. Elevene er vårt felles ansvar. De skal ha visshet om at lærere og foresatte samarbeider om deres læring og utvikling. Det er positivt med aktive foreldre! Vi oppfordrer dere til å ta kontakt med skolen dersom dere har innspill til arbeidet med
positivt skolemiljø.