ARBEID FOR ET POSITIVT SKOLEMILJØ – WENNERSBORG SKOLE
Wennersborg skole –et godt sted å være, et godt sted å lære – kunnskap for livet. |
Wennersborg skole er en barneskole som for tiden har ca. 240 elever, 27 pedagoger, 1 vernepleier og 9 assistenter som jobber både i skolen og på SFO. Vi har et stort innslag av ulike nasjonaliteter representert blant elevene på vår skole, noe som gjenspeiles i et tolerant og raust miljø der vi verdsetter at vi er forskjellige. Miljøet er inkluderende og preget av trygghet, mestring og trivsel. Wennersborg skole har som mål å ruste barna for fremtiden – faglig og sosialt. Vi jobber tett sammen i hverdagen, og har tro på at fellesskap og samarbeid gjør oss bedre. Vi jobber gjennom hele året for et trygt og positivt skolemiljø.
Strategier for forebyggende og holdningsskapende arbeid for positivt skolemiljø:
Dette kjennetegner elevene:
Som ansatt jobber vi for og strekker oss mot:
Som forelder jobber vi for og strekker oss mot:
Som ledelse jobber vi for og strekker oss mot:
For å sikre kontinuitet i tiltak for å forebygge og avdekke mobbing settes faste tiltak på skolen inn i en kalender over skoleåret:
Hva | Når | Ansvar |
God skolestart
Følge rutiner for god skolestart for 1.trinn, 2.-7.trinn og nye elever som begynner i løpet av skoleåret. |
Hele året | Ledelsen og lærere |
Regler og forventninger
Gjennomgang av skole- og klasseregler. Gjennomgå forventninger til positiv atferd på skolens ulike arenaer. |
Ved skolestart | Ledelsen for personalet. Kontaktlærer for elevene. |
Plan for positivt skolemiljø
Gjennomgås og gjøres kjent for elever og foresatte. |
Ved skolestart | Kontaktlærer |
Inspeksjon/tilsyn
Gjennomgang av inspeksjonsrutinene. Kartlegging av mobbeområder ute og inne. Kartlegging av elever som trenger spesiell oppfølging i friminuttene. |
Ved skolestart | Ledelsen
Personalet Elevrådet |
TL-programmet Aktivitetsleder legger til rette for positiv aktivitet i friminutt ved å benytte elever som trivselsledere. |
Hele året | Aktivitetsleder |
Elevundersøkelser
Elevundersøkelse for 5.-7.trinn og trivselsundersøkelse for 1.-4.trinn. Oppfølging av resultatene. |
Høst | Kontaktlærer
Ledelsen |
Elevråd Aktivt elevråd i skolemiljøarbeidet. |
Hele året | Kontaktlærer
i Elevrådet |
Klassemøter
Klassemøter avholdes regelmessig. |
Hele året | Kontaktlærer |
Sosial kompetanse
Hvert trinn har mål for sosial kompetanse. |
Hele året | Personalet |
Fadderordning/aktiviteter
Elever i 6.klasse er faddere for 1.klasse. |
Hele året | Kontaktlærere på 1.og 6.trinn |
Trivselsfremmende tiltak
Årshjulet/halvårsplanen vår skal inneholde trivselsfremmende sosiale aktiviteter og samlinger. |
Hele året | Plangruppa/ elevrådet |
Elevsamtaler
Elevsamtaler mellom lærer og enkeltelev med spørsmål om trivsel og trygghet gjennomføres minst en gang i halvåret. Loggbok kan også brukes. |
Hele året | Kontaktlærer |
Ansvarsområder på de ulike trinn
Ansvar for fellessamlinger og ulike oppgaver gjennom året som å dele ut melk, tømme plastavfall, TL-ledere, minibibliotekarer, kulturverter, besøksdager for skolestartere, faddere, pynte juletreet m.m. |
Hele året | Lærere
Elever |
Foreldresamarbeid
Elevmiljøet skal være tema på foreldremøter. |
Høst og vår | Kontaktlærer/
klassekontakt Foresatte Kontaktlærer Rektor/foresatte |
Overganger
Følge planen for gode overganger mellom barnehage – barneskole og barneskole – ungdomsskole. |
Vår | Ledelsen
Kontaktlærere |
Miljøskapende tiltak og fellesarrangement gjennom året:
August | God start – fokus på trivsel
Gjennomgang av forventninger og regler Valg av elevråd |
|
September | Kampanjeuke mot mobbing
Fellessamling med fokus på vennskap Aldersblanda aktiviteter Høsttur for hele skolen Foreldremøter |
|
Oktober | FN-samling og Unicef-runden
Leirskole 7.trinn Utviklingssamtaler |
|
November | Teknologiuka og BlimE-dansen
Elevundersøkelsen og Trivselsundersøkelse Trivselstiltak ved elevrådet |
|
Desember | Adventsamlinger og Juleverksted
Julegudstjeneste m/alternativt opplegg Trivselstiltak ved elevrådet Juleavslutninger |
|
Januar | God start på vårhalvåret | |
Februar | Vinteraktivitetsdag
Foreldremøter |
|
Mars | Trivselstiltak ved elevrådet | |
April | Utviklingssamtaler | |
Mai | Vårsamling
Øving til 17.mai Trivselstiltak ved elevrådet Rusken-aksjon Tinestafett og Kongsgårdmoen-stafett |
|
Juni | Idrettsdag og Fotballcup
Foreldremøte for neste års 1.trinn Besøksdag kommende 1.trinn Fellessamling med fokus på 7.trinn Sommeravslutninger |
|
Hele året | Elevsamtaler
Underveisvurdering faglig og sosialt Trivselslederprogrammet Aktivt elevråd Fysfos – voksenstyrt fysisk aktivitet Fadderaktiviteter mellom 1. og 6.trinn Naturskolen Den kulturelle skolesekken og Sølvtråden Temadager/uker Foreldregrupper – sosiale samlinger for klassen gjennom året utenom skoletida Klassemiljøarbeid og nettvett |
Til slutt:
Vi ønsker at Wennersborg skole skal ha et skolemiljø som oppleves positivt av både elever, foresatte og skolens personale. For at elevene skal få sin læring i et utviklende, godt og trygt skolemiljø er det avgjørende at skolen har et godt samarbeid med FAU og foreldrene generelt. Elevene er vårt felles ansvar. De skal ha visshet om at lærere og foresatte samarbeider om deres læring og utvikling. Det er positivt med aktive foreldre! Vi oppfordrer dere til å ta kontakt med skolen dersom dere har innspill til arbeidet med
positivt skolemiljø.